لگالایز به معنای قانونی کردن مدارک برای استفاده در یک کشور دیگر است. لگالایز مدارک فرآیندی است که طی آن اسناد و مدارک شخصی افراد از جمله شناسنامه، گواهینامه، مدارک تحصیلی، مدارک مربوط به ملک و غیره مورد تایید مراجع رسمی ذیربط قرار گرفته و اعتبار آنها در سطح ملی و بینالمللی به رسمیت شناخته میشود. این مدارک لگالایز شده در زمان مهاجرت، ادامه تحصیل، فعالیتهای شغلی و تجاری و بسیاری موارد دیگر در کشورهای دیگر معتبر و مورد قبول خواهند بود.
منظور از لگالایز مدارک یا تایید مدارک، نوعی تاییدیه امضا شده و مهر خورده است. لگالایز مدارک برای صدور مدارک رسمی در یک کشور برای تایید در کشور دیگر مورد نیاز است.
کدام مدارک باید لگالایز شوند؟
- اسناد و مدارک صادر شده توسط موسسات یا مقامات دولتی و یا شهرداری
- اسناد و مدارک صادر شده توسط دادستان، مامور دادگاه یا هر شخص دیگری که تصمیمات دادگاه را انجام میدهد.
- اسناد و مدارک اداری
- تاییدیههای رسمی اسناد با امضای شخص حقیقی
- وکالتنامههای رسمی
- اسناد ملکی
درهنگان تقاضا برای مجوز اقامت موقت، مدارک زیر باید لگالایز شوند:
- اسناد و مدارکی که روابط خانوادگی را تایید میکند.
- گواهی ازدواج
- سندی که فوت یا طلاق یکی از اعضای خانواده را تایید میکند.
- مدارکی که انعقاد قرارداد مشارکت ثبت شده را تایید میکنند.
- دیپلم آموزش عالی
- گواهی مبنی بر عدم محکومیت
در کدام کشورها لگالایز مدارک اجباری است؟
در بسیاری از کشورهای اروپایی، لگالایز مدارک ایران اجباری است. روش انتخابی برای ورود به این کشورها تغییری در پروسه تایید مدارک نخواهد داشت. بیشترین درخواستها برای لگالایز کردن مدارک مربوط به سفارتهای زیر است:
- سفارت آلمان
- سفارت اسپانیا
- سفارت هلند
- سفارت بلژیک
- سفارت پرتغال
تاریخ اعتبار هر یک از تاییدیهها بر اساس نوع مدرک متغیر است. اگر ماهیت سند در طول زمان قابل تغییر باشد، از زمان ترجمه و تایید، تا زمانی که تغییری در آن صورت نگرفته باشد، اعتبار خواهد داشت. مانند شناسنامه که ممکن است با ازدواج، طلاق یا تولد فرزند تغییر کند. ولی مدارکی که ماهیت آن در طول زمان قابل تغییر نیست، مانند مدرک تحصیلی، اعتبار آن مادامالعمر خواهد بود.
هزینه لگالایز مدارک چقدر است؟
هزینه لگالایز مدارک بسته به نوع سند، تعداد برگ اسناد، کشور مقصد و نوع خدمات درخواستی، متغیر است. اولین موردی که باید به آن دقت کنید، هزینه ترجمه رسمی اسناد است که بر اساس تعداد کلمات و صفحات مدرک، هزینه آن محاسبه میشود. همچنین هزینه تصدیق اسناد نزد مرجع صادر کننده یا سایر دستگاههای اداری نیز باید محاسبه شود. در مرحله بعد هزینه لگال سند نزد وزارت امور خارجه پرداخت میشود که این هزینه به ازای هر برگ سند تعیین میشود.
در نهایت پردات هزینه صدور مهر تایید سفارتخانه یا نمایندگی کشور مقصد که باز هم بسته به کشور متفاوت است نیز لازم است. بنابراین بسته به حجم و نوع مدارک، کشور مقصد و تعداد نسخههای درخواستی، مبلغ اولیه برای لگالایز بین چند صد هزار تا چند میلیون تومان برآورد میشود که البته ممکن است در موارد خاص بیستر هم شود.
مزایای لگالایز مدارک برای مهاجرت
لگالایز مدارک برای متقاضیان مهاجرت به کشورهای دیگر، مزایای متعددی دارد. لگالایز مدارک باعث تسهیل فرآیند مهاجرت میشود. مدارک لگال شده به عنوان مدارکی معتبر شناخته میشوند و دیگر نیازی به بررسی و تایید مجدد آنها توسط مقامات مهاجرتی کشور مقصد نیست. بنابراین فرآیند اخذ ویزا و مهاجرت به سرعت پیش میرود. مدارک لگال شده اعتبار لازم برای ارائه به مقامات مهاجرتی کشورهای دیگر را دارا هستند. در کل لگاللایز مدارک به متقاضیان مهاجرت این امکان را میدهد که مدارک آنها از لحاظ اصالت و محتوا مورد قبول مقامات کشور مقصد است. این امر ضمن تسریع روند مهاجرت، موجب جلوگیری از هدر رفتن هزینهها و زمان بسیار زیاد در فرآیند مهاجرت میشود.
لگالایز مدارک در سفارت آلمان
اگر یک مدرک خترجی را در آلمان ارائه کنید از شما مدرکی دال بر اصالت آن درخواست خواهد شد. معاهدات بین المللی بین کشور آلمان و همچنین برخی کشورهای دیگر این موضوع را حل کرده است. بر همین اساس رویههای مختلفی برای تایید صحت مدارک اعمال میشود. لگالایز مدارک در سفارت آلمان توسط ماموران اجرایی در سفارت آلمان اجرا میشود.
یکی از مهمترین شرایطی که برای لگالایز مدارک در سفارت آلمان باید به آن دقت کنید، ترجمه رسمی مدارک توسط مترجم رسمی است.
برای اینکه اسناد و مدارک شما در کشور آلمان اعتبار کافی را داشتبه باشد، باید پس از ترجمه رسمی مدارک لگالسازی شود. بنابراین، ارائه مدارک ترجمه شده به سفارت آلمان الزامی است تا مدارک شما پس از بررسی تایید شوند. این کار برای اطمینان از پذیرفتن اسناد و مدارک مهاجرتی متقاضیان است.
مراحل انجام لگال مدارک
مرحله اول، تهیه اصل مدارک و ترجمه رسمی آنها به زبان مورد نیاز است. بسته به نوع سند، ممکن است لازم باشد ابتدا مدارک را نزد مرجع صادر کننده یا وزارتخانههای مرتبط تایید صحت کرد. سپس میبایست مدارک توسط مترجم رسمی به زبان مدنظر ترجمه شوند. در مرحله بعد، اصل مدارک و ترجمهها جهت تایید به وزارت امور خارجه ارائه میشود. وزارت خارجه با تطبیق اصل و ترجمه، صحت اطلاعات ترجمه را تایید میکند و مهر لگال خود را بر روی اسناد میزند. هزینه این مرحله بسته به تعداد برگ و ارزش مدارک متغیر است.
مرحله نهایی، ارائه مدارک به سفارت یا نمایندگی کشور مقصد جهت اخذ مهر آن کشور است. این مهر، لگالایز مدارک را کامل میکند و مدارک پس از آن دارای اعتبار بینالمللی بوده و در کشور مورد نظر مورد پذیرش قرار میگیرند. پس از طی کردن این مراحل، فرآیند لگالایز مدارک به پایان میرسد و مدارک آماده ارائه در کشور خارجی مورد نظر میشوند.